Lista artykułów

Jak powinna wyglądać dieta dziecka?

Poprzedni artykuł
Użyj klawiszy by przeglądać treści
Następny artykuł

 To my, rodzice, mamy największy wpływ na to, jakie będzie życie naszego dziecka. Staramy się zapewnić mu wszystko to, co potrzebuje, aby wyrosło na spełnionego i szczęśliwego człowieka. A czy dbamy też o to, co je i pije?

Dobrze zaplanowany jadłospis to samo zdrowie dla nas i naszego potomstwa! To, co dziecko spożywa we wczesnym okresie swojego życia ma ogromny wpływ na jego rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny. Co zatem robić?

Zacznij od podstaw. Już dziś postaraj się dopilnować, aby Twoja pociecha zjadła śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i nie zapomniała o kolacji. Od 4 do 5 posiłków codziennie - to zasada, o której nigdy nie powinniśmy zapominać. Dopilnuj, aby dziecko jadło dania bogate w produkty pełnoziarniste, niskotłuszczowe mleko i jego przetwory, chude mięso, ryby i wędliny. Do każdego posiłku koniecznie zaproponuj jabłko, marchewkę czy banana. Owoce i warzywa dostarczają mnóstwo witamin i mikroelementów. Nie zapominaj też, aby częstować je zdrowymi przekąskami - na przykład różnego rodzaju orzechami.

Nie podawaj swojemu dziecku przesolonych lub nadmiernie słodkich dań. Cukier i sól w nadmiernych ilościach mogą mu zaszkodzić. Dzieci uwielbiają słodycze. Wprost niemożliwe wydaje się powiedzenie stanowczego "nie", kiedy nasz szkrab błaga w sklepie o czekoladkę. Tak, to prawda, ciężko jest sprawić, aby dziecko zrezygnowało ze słodyczy.Mamy jednak dla Ciebie radę - wprowadź zasadę tzw. "sobotniego cukierka". Raz w tygodniu, w dowolnie ustalony z dzieckiem dzień pozwólmy mu na niewielką ilość ulubionych słodyczy.

Woda to podstawowy element zdrowej diety Twojego dziecka!

To, ile dziecko pije wody jest tak samo ważne dla jego zdrowia jak jedzenie najbardziej wartościowej żywności! Zachęcajmy więc, aby piło ją często, małymi łykami, nawet kiedy nie odczuwa pragnienia. Czy wiesz, że woda jest jedynym napojem, który Ty i Twoje dziecko możecie pić w zasadzie bez ograniczeń? 
Ile wody powinni pić najmłodsi? Każdego dnia dziecko potrzebuje średnio ok. 1,5 l wody. To zapotrzebowanie jest jednak uzależnione od wieku, płci, aktywności, diety i oczywiście temperatury. Warto, żebyś zapoznał(a) się z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia dotyczącymi optymalnej ilości  wody dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wg specjalistów  najmłodsi w wieku od 1 do 3 lat potrzebują  1300 mililitrów wody dziennie. Dzieci od 4 do 6 lat potrzebują już 1700 mililitrów wody. 1900 mililitrów wody dziennie to zapotrzebowanie dzieci w wieku od 7 do 9 lat. W przypadku starszych dzieci ilości jeszcze się zwiększają i są uzależnione od płci. Część tego zapotrzebowania pokrywa pożywienie (zwłaszcza owoce i warzywa), ale większość dziecko powinno po prostu wypić w postaci płynu – woda jest dla niego najlepsza, bo najbardziej naturalna.

O czym powinniśmy pamiętać?

Warto zwrócić uwagę na zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), zgodnie z którymi nie  powinniśmy wypijać więcej niż 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego. To znaczy, że jeśli zgodnie z zaleceniami żywieniowymi dziecko powinno otrzymać dziennie np. 1200 kalorii, to z płynów nie powinno pochodzić więcej niż 120 kalorii. Przekraczanie tego zalecenia to zwiększone ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości.

Pamiętajmy, że jeżeli od pierwszych lat dziecka zadbamy, by jego dieta była zróżnicowana, pełna warzyw i owoców, bogata w składniki odżywcze, zawierająca dostateczną ilość wody i ograniczoną ilość słodkich napojów, możemy zmniejszyć ryzyko pojawienia się w jego dorosłym życiu nadwagi, otyłości, cukrzycy czy chorób układu krążenia! Czyż nie powinno być to dla nas rodziców najważniejsze?