Lista artykułów

Moda na zdrowe przekąski

Poprzedni artykuł
Użyj klawiszy by przeglądać treści
Następny artykuł

Powroty do szkoły po wakacyjnym odpoczynku bywają trudne. Zwłaszcza, jeśli jako rodzice chcemy utrzymać zdrową, letnią dietę naszego dziecka. Warto, by świeże owoce czy warzywa, które w lecie znajdują się niemal codziennie na talerzu dziecka, nie znikały z listy posiłków również i po powrocie do codziennych obowiązków szkolnych. W ostatnich latach obserwuje się tendencję do zmniejszenia w diecie dzieci, szczególnie w wieku szkolnym, ilości produktów mlecznych, owoców i warzyw. Skutek jest taki, że spożycie wapnia, żelaza, potasu, magnezu i jodu oraz witaminy D jest zbyt małe, a zbyt dużo w stosunku do zalecanych norm jest w diecie sodu.

Rzadko zdajemy sobie sprawę, że w jednej porcji frytek (150 g) znajduje się ok. 120 mg sodu. Jedna średniej wielkości pizza zawiera ok. 2000 mg tego pierwiastka, nawet shake, kojarzony raczej ze słodkim napojem, ma go aż 500 mg.

Zbyt małe i zmniejszające się wraz z wiekiem spożycie żółtych, pomarańczowych i czerwonych warzyw oraz owoców (głównym warzywem stają się ziemniaki w postaci frytek) przyczyniają się do powstawania licznych niedoborów witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego.

Nadmiar słodzonych płynów, słodyczy, frytek, zapiekanek, itp. oraz podjadanie między posiłkami powodują osłabienie apetytu w porze, o której dziecko powinno zjeść normalny posiłek.

U uczniów podstawówek oraz u przedszkolaków obserwuje się również nadmierne spożycie sacharozy. Wielu rodziców traktuje cukier i słodycze jako wygodny środek wychowawczy. Dziecko zje nawet nie lubianą potrawę, o ile się ją "osłodzi". Dobre zachowanie zostaje nagrodzone cukierkiem, a dając dzieciom słodycze, przez pewien czas rodzice mają spokój.

Przekąski w szkole

Produkty, które stanowią największą konkurencję dla wartościowych posiłków, czyli kanapek, owoców czy jogurtów, pochodzą najczęściej ze szkolnych sklepików i automatów z napojami i przekąskami. Chociaż sporadyczne korzystanie z nich nie powinno mieć negatywnego wpływu na zdrowie dziecka, to codzienny nawyk ich spożywania może być dla niego niekorzystny.

Jak sprawić, by nasze dzieciaki chciały i potrafiły wybrać zdrowe przekąski? Dzieciom w wieku szkolnym należy bezwzględnie zapewnić możliwość zjedzenia drugiego śniadania, ale nie wręczając mu pieniądze, ale przygotowując wartościowy posiłek. Pozwólmy im decydować, jakie produkty zabiorą ze sobą do szkoły. Drożdżówki są najprostszym sposobem, ale niekoniecznie najlepszym. Pozwalajmy na ich spożywanie tylko sporadycznie, w zamian przygotujmy ciekawe, kolorowe kanapki, złożone z bułki pełnoziarnistej, wędliny bądź sera i warzyw - sałaty, pomidora, papryki, ogórka, rzodkiewki, itp. Do tego dołóżmy owoc albo jogurt. Nie zapomnijmy również o butelce z wodą.

Dziecko coraz więcej czasu spędza ze swoimi rówieśnikami i przejmuje od nich zarówno zdrowe, jak i złe nawyki żywieniowe.

Jak sobie z tym poradzić?

Pozwólmy od czasu do czasu, aby dziecko kupiło sobie to, na co ma ochotę, ale starajmy się przy tym kształtować zdrowe nawyki żywieniowe.

Zamiast słodyczy proponujmy jogurty, kefiry, budynie, kisiele, ciasto drożdżowe oraz świeże czy suszone owoce.

Pomysły na zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski najlepiej wykonywać na bazie owoców oraz mleka i jego przetworów. Mimo że większość dzieci lubi owoce i jogurty, to może się zdarzyć, że w ich diecie będzie występował ciągle ten sam produkt. W takiej sytuacji najlepiej pozwolić, aby go zabrakło w domu i raz na jakiś czas zapomnieć o nim w czasie robienia zakupów. Korzystajmy z owoców w puszkach i mrożonych. Przygotowujmy na ich bazie własne przetwory.

Jeśli dziecko lubi jabłka, być może z chęcią zje również gruszki; pomarańcze możemy zastąpić grejpfrutem lub mandarynką; brzoskwinie - morelami czy kiwi, a rodzynki i winogrona - truskawkami, poziomkami, jagodami i borówkami amerykańskimi. Latem mamy szeroki wybór różnorodnych kolorowych owoców, korzystajmy z tego, używając ich do przygotowywania koktajli mleczno - owocowych, kruchych ciast z owocami, sałatek owocowych. Dodawajmy je do budyniu i kisielu.

Przygotowujmy owoce w różny sposób: upieczmy jabłko, banany posypmy brązowym cukrem i polejmy sokiem, zamrażajmy banany i bezpestkowe winogrona (smakują jak lody), podawajmy owoce w postaci szaszłyków, nadziewanych na patyczki.

Jako przekąskę do samochodu czy w podróży zaproponujmy suszone owoce (morele, figi, daktyle, rodzynki) lub orzechy. Na naleśniki i gofry nakładajmy świeże lub mrożone borówki amerykańskie, jagody czy maliny, albo przecier jabłkowy posypany cynamonem. Zalewajmy owoce galaretką. Podawajmy owoce obrane, pokrojone lub podzielone na cząstki. Dodawajmy je do płatków śniadaniowych. Dodawajmy je do sałatki z tuńczykiem lub kurczakiem - tu świetnie nadają się brzoskwinie i ananasy z puszki. Przygotowujmy jogurty naturalne zmiksowane z ulubionymi owocami. Zamrożone smakują jak lody. Słodkie batony zastąpmy batonikami zbożowymi, biszkoptami czy herbatnikami oraz ciastem drożdżowym.

Warto zadbać, aby dziecko zawsze miało w plecaku butelkę z niegazowaną wodą.